استفاده از رنگ های مختلف در كلاس ها، فضاهای آموزشی و دیوار نگارهای حیاط مدرسه، همانند موتور محرك رت یادگیری دانش آموزان عمل می كند كه راندمان آموزشی را بالا می برد.

طبیعت اطراف ما، سرشار از رنگ هایی است كه دیدن آن ها، بسته به احساس فردی، شادی و نشاط آور است و هر یك تاثیرات متفاوتی بر ذهن و روان ما دارد. 
به بیانی دیگر، رنگ ها، فرد را در شناخت بهتری از وضعیت روحی و ضمیر ناخودآگاه و محیط اطراف خود یاری می كنند. به همین علت، از تاثیر رنگ ها بر مسایل آموزشی و یادگیری نباید غافل ماند چرا كه به گفته روانشناسان محیطی، 80 درصد اطلاعات دریافت شده مغز، از راه بینایی به دست می آید. همچنین استفاده از رنگ در فضای آموزشی و كلاس های درس، سرعت یادگیری وگیرایی دانش آموزان را افزایش داده و به عنوان محرك حس بینایی، به بهبود قدرت یادگیری و ماندگاری اطلاعات كمك می كند. 
موضوعی كه «فاطمه حسن پور» عضو هیات علمی دانشكده هنر دانشگاه الزهرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره كرد و گفت: اهمیت به رنگ متاسفانه در فضاهای آموزشی كشورمان به دست فراموشی سپرده شده و در ساخت مدارس، تنها به ایمنی و تعداد كلاس ها برای گنجاندن دانش آموزان بیشتر دقت می شود و به تاثیر رنگ ها بر یادگیری و شادی آوری به دانش آموزان توجهی نمی شود. 
به گفته وی، در مدارس و فضاهای آموزشی ما، متخصصان هنری و روانشناسی جایگاهی ندارند و كمتر به مسایل روحی روانی توجه می شود. حال آن كه با راهنمایی و مشاوره و استفاده از تجارب آنان می توان فضای آموزش و پرورش را به گونه ای طراحی كرد كه شاهد اثربخشی رنگ ها در افزایش راندمان آموزشی باشیم. 

**تاریخچه كاربری رنگ در فضاهای آموزشی 
از منظر تاریخی، رنگ در همه اقوام و تمدن ها، پیشینه گسترده ای داشته و نمونه بارز و دیرینه آن را می توان در نقاشی های حك شده بر روی دیواره غارها دید كه در آن رنگ هایی ساخته شده از برخی سنگ ها بكاربرده شده است. 
حسن پور افزود: آشنایی انسان با رنگ از دوران تاریخی رقم خورد و با گسترش و رشد علوم و صنعتی شدن كشورها، علم روانشناسی محیط شكل گرفت و مولفه هایی از جمله استفاده از رنگ در محیط یا تاثیراتی كه رنگ محیط بر روی افراد می گذارد به صورت تخصصی مورد مطالعه قرار گرفت. 
به بیان حسن پور، این علم از اواسط قرن نوزدهم و زمانی كه پی برده شد فاكتورهایی در محیط وجود دارد كه افراد را پر از خشونت و هنجارشكن یا آرام و مطیع می كند، به صورت رسمی در فضاهای آموزشی تدریس شد. از جمله اساتید روانشناسی محیط، «مارجری تیلور» بود كه معتقد است هرچقدر محیط مهیاتر و بهتر باشد یادگیری را بیشتر و بهینه می كند. «ام وینستون آگن» دیگر روانشناس هم به بحث رنگ ها و بافت ها پرداخته و بیان می كند كه رنگ هایی كه گرم هستند بر افراد تاثیر دارند و می تواند آنان را به محیط آموزشی جذب و فضای خوشایندی برای آنان ایجاد كند. 
این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابر این مطالعات، عنوان می شود كه وقتی در كلاس درس رنگ استفاده می شود آن محیط از حالت كسلی و سادگی خارج شده و به محیطی زنده، پویا و روشن و هیجان انگیز تبدیل می شود و كودكان هم در این محیط آموزشی متحول می شوند. 

آموزشی ,محیط ,فضاهای ,یادگیری ,استفاده ,كلاس ,فضاهای آموزشی ,دانش آموزان ,محیط آموزشی ,راندمان آموزشی ,قدرت یادگیری منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

من زندگي مي كنم سبزه زار تعمیرات یخچال مشهد | نمایندگی تعمیرات یخچال در مشهد قفس فضا کلوب مجله کادوناز